Artistien ja tuottajien suurimpia haasteita luovan työn lisäksi on jatkuvan kassavirran tuottaminen, jolla elättää itsensä. Ennen Internetin musiikkikauppoja ja suoratoistopalveluita, bändit ja tähdet saattoivat pärjätä pelkästään levymyynnistä ja keikkailusta saaduilla tuloilla. Tänä päivänä miljoonat tulokkaat kilpailevat näkyvyydestä ja digitaaliseen muotoon muunnettua musiikkia myydään puoli-ilmaiseksi, joten tulonlähteitä tarvitaan useita, jotta pysyy pinnalla.
Alla on listattu eri tapoja, jolla artisti voi tienata rahaa ja samalla kasvattaa maksavan yleisönsä määrää.
Musiikin jakelu digitaalisesti
Musiikin digitaalinen jakelu on ohittanut kauan sitten fyysisen albumimyynnin ja sittemmin suoratoisto on levinnyt yleisimmäksi tavaksi kuunnella musiikkia. Indie-artistit kuitenkin julkaisevat edelleen ahkerasti ladattavia albumeita sekä sinkkuja, varsinkin jos oheismateriaali on olennainen osa kuuntelukokemusta.
CD-levyt, vinyylilevyt ja C-kasetit
CD-levyt ovat kauppojen hyllyiltä poistuneet lähes kokonaan, mutta ne ovat edelleen käytetyin ja helpoin tapa myydä musiikkia keikkojen yhteydessä ja käyvät samalla myös alustaksi nimikirjoituksille, jos sellaisia jakaa faneille.
Vinyylilevyjen myynti nousi jopa 30% 2010-luvun alkupuolella. Hip hopin uusi tuleminen sekä retrobuumi selittävät osittain myynnin kasvua. Lisäksi monet indie-levymerkit esimerkiksi elektronisen musiikin puolella julkaisevat säännöllisesti vinyylillä erikoispainoksia. Maailmanlaajuisesti rock musiikkia myydään kaikista genreistä eniten vinyylillä. Suosion kasvu on ollut niin merkittävä, että Sony Music on päättänyt uudelleen aloittaa vinyylien valmistuksen itsenäisesti vuonna 2018, lähes kolmenkymmenen vuoden tauon jälkeen.
C-kasetit ovat CD-levyjen tapaan tehneet uutta tulemista, tosin paljon pienemmässä mittakaavassa. Joukko aktiivisia musiikinharrastajia tekee edelleen miksauksia kaseteille ja vaihtaa niitä keskenään ja liuta levy-yhtiötä, kuten Burger Records, POST/POP ja Suplex Cassettes julkaisevat musiikkia vain kaseteilla.
Keikat
Live-keikat ja konsertit ovat edelleen suurimmalle osalle artisteista tärkein tulonlähde ja myös paras keino ylläpitää fanien kiinnostusta. Lipunmyynnin lisäksi keikkailu edesauttaa fanituotteiden, kuten t-paitojen ja julisteiden myyntiä.
Teos- ja lisensointimaksut
Pitkällä aikavälillä rojaltit kappaleista, joita soitetaan esimerkiksi radiossa, on artistien säännöllisin tulonlähde. Tähän päälle tulevat suoratoistopalveluista, kuten Spotifysta, saadut korvaukset ja mahdolliset lisensointimaksut, jos kappaleita käytetään kaupallisiin tarkoituksiin.